Připravujete strategickou analýzu podniku a nevíte si rady se SWOT analýzou, která je její součástí? Obraťte se na nás. Rádi vám s jejím sestavením pomůžeme.
Co je to SWOT analýza firmy a k čemu slouží
SWOT analýza je nástroj, používaný při strategické analýze podniku. Provádí se na základě hodnocení silných stránek (strengths), slabých stránek (weaknesses), příležitostí (opportunities) a hrozeb (threats) vybrané firmy, projektu či podnikatelského záměru. Poskytuje ucelený přehled o vnitřních a vnějších faktorech ovlivňujících daný objekt zkoumání.
SWOT analýza pomáhá firmám porozumět jejich současné situaci, přednostem a slabostem, a zároveň identifikovat potenciální příležitosti a hrozby. Na základě výsledků SWOT analýzy se vyvíjí čtyři typy strategií:
- SO – pomocí silné stránky získat konkurenční výhodu
- WO – překonat slabou stránku za pomoci příležitosti
- ST – využít silné stránky pro minimalizaci účinku hrozby
- WT – minimalizovat slabiny a čelit hrozbám
Myslete na to, že SWOT analýza není jednorázový proces. Je třeba ji pravidelně aktualizovat, reagovat na změny v okolí a přizpůsobovat strategický plán podniku novým podmínkám. Důležité je také zmínit, že SWOT analýza je pro každý podnik či projekt naprosto jedinečná.
Části SWOT analýzy podniku
SWOT analýza se dělí na čtyři části. Dvě zkoumají vnitřní prostředí podniku a dvě vnější prostředí podniku. Jsou to:
- Silné stránky se zaměřují na interní pozitivní faktory společnosti. Může jít například o konkurenční výhody, schopnosti, zkušenosti, přístup ke zdrojům nebo kvalitu produktů a služeb. Identifikace a porozumění těmto silným stránkám pomáhá podniku pochopit, čím se odlišuje od konkurence a jaké má unikátní přednosti.
- Slabé stránky odkazují na interní negativní faktory podniku. Může se jednat o nedostatečné dovednosti, nedostatek zdrojů, problémy s kvalitou nebo neefektivní procesy. Odhalení těchto slabých stránek a jejich odstranění nebo minimalizace dopadu je klíčová pro zlepšení a rozvoj společnosti.
- Příležitosti se soustředí na externí pozitivní faktory, které mohou ovlivnit společnost v její prospěch. Jedná se například o nové trhy, trendy, změny v poptávce, technologický pokrok nebo změny v regulacích. Identifikace a využití těchto příležitostí může firmě pomoci k jejímu růstu, rozšíření do nových oblastí a získání konkurenční výhody.
- Hrozby se týkají externích negativních faktorů, které mohou mít negativní vliv na podnik. Mohou to být konkurenční tlaky, změny na trhu, nové předpisy, změny ve spotřebitelském chování nebo technologické riziko. Odhalení těchto hrozeb je důležité pro ochranu společnosti a minimalizaci negativních dopadů.
Pro podrobnější informace o tom, co je SWOT analýza a jak ji sestavit si přečtěte náš článek na blogu.
Můžeme provést ekonomickou analýzu podniku nebo procesní audit, jehož prostřednictvím optimalizujeme procesy ve vaší firmě. Obrátit se na nás můžete i v případě, že si nevíte rady s nastavením a reportingem KPI.